راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر تا ۱۰۰ (خیلی ساده!)

  1. خانه
  2. کسب و کار
  3. راه اندازی کسب و کار اینترنتی از صفر تا ۱۰۰ (خیلی ساده!)
کسب و کار

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی – اگر شما نیز جز آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید یک تحول بزرگ در زندگی خود ایجاد کنید، از همین الان باید به فکر باشید. تا کی می‌خواهید به این زندگی سخت ادامه دهید؟ تا کی برای مقداری ناچیزی از پول که تا آخر ماه تمام می شه سخت کار کنید؟ برای رهایی از این بحران‌های مالی و تجربه یک زندگی لذت بخش باید تحولی در روند زندگی و کسب و کار خود داشته باشید. از همین الان به خودتان قول دهید که ۳ سال با جدیت و هوشمندانه اصول راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دنبال خواهید کرد. ثروتمند شدن یک شب نیست، پس کمی صبور باشید تا نتایج شگفت‌انگیز را به مرور زمان مشاهده کنید.

در این مقاله موضوعات زیر را مطالعه خواهید کرد:

  • ویژگی‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی
  • میزان هزینه‌ها برای شروع و درآمد آن
  • نحوه شکل‌گیری ایده برای شروع کسب و کار اینترنتی
  • علت راه اندازی کسب و کار اینترنتی
  • بازار سنجی و بررسی نیازهای بازار
  • نحوه ایجاد نسخه اولیه از کسب و کار اینترنتی
  • تأمین سرمایه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
  • نحوه قیمت گذاری روی کالا و خدمات ارائه شده
  • مرحله به مرحله ایجاد یک سایت
  • نحوه تیم سازی و رهبری کردن آن
  • انجام روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال
  • کلام آخر و نکات پایانی

قبل از شروع مطالعه این مقاله

من، مهدی جورابچیان توصیه می‌کنم قبل از اینکه شروع به خواندن این مقاله کنید، به یک سری از نکات برای تأثیر گذاری بیشتر مقاله راه اندازی کسب و کار اینترنتی توجه کنید.

اول اینکه این مقاله به لحاظ محتوایی حجم زیادی با نکات ریز و درشت دارد که باید به آن توجه کنید. برای تأثیر گذاری بیشتر سعی نکنید کل محتوا در یک روز مطالعه کنید. هر کجا از خواندن خسته شدید، می‌توانید از خواندن ادامه این محتوا دست کشیده و آن را به روز های بعد موکول کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنم مقاله را در مرورگر خود بوک مارک کنید.

بوک مارک کردن مقاله

دوم اینکه گول رایگان بودن محتواهای ارائه شده نخورید. محتوا ارائه شده در این مقاله بسیار ارزشمند بوده و من بابت ارائه این اطلاعات هزینه‌های زیادی چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ زمانی صرف کردم. هدف من از انتشار این مقاله کمک به افرادی است که گذشته‌شان مثل من عذاب آور و خالی از پول بوده. بنده معتقدم هر چقدر افراد جامعه به لحاظ مالی رشد کنند، جامعه نیز رشد کرده و در نهایت باعث پیشرفته هر بیشتر خودم میشه. اگر می‌خواهید رشد چشمگیری در پیشرفت خود مشاهده کنید می‌توانید این مقاله را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

خب! بحث کوتاه می‌کنم و میرم سر اصل مطب یعنی نحوه راه اندازی کسب و کار اینترنتی، تا پایان این مقاله همراه من باشید. در هر قسمت از مقاله برای شما سؤالی یا ابهامی پیش آمد در بخش نظرات مطرح کنید تا در اولین فرصت پاسخگوی شما باشم.

ویژگی‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی

این بخش از مقاله مختص افرادی است که مزایای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را نمی‌دانند و درک این مسئله کمی برای آن‌ها مبهم است. اگر جزء این دسته از افراد هستید بهتر است این بخش را با دقت مطالعه کرده و به نکات آن توجه کنید.

اما اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که مزیت راه اندازی کسب و کار آنلاین را به خوبی می‌دانند ولی تا به حال اقدامی برای آن نکردند، می‌توانید یک مرور کلی روی این بخش مقاله داشته باشید.

۶ دلیل برای راه اندازی کسب و کار خود در اینترنت

شاید این جمله معروف بیل گیس را شنیده باشید که میگه: «اگر کسب و کار شما اینترنتی نیست، پس به زودی از بازار حذف خواهید شد.»

سادگی این جمله باعث می‌شود افرادی زیادی توجه به آن نکنند، اما در سال‌های آینده شاهد حذف شدن بسیاری از کسب و کارها در فضای آفلاین خواهیم بود.

آیا حواستون به تغییرات به وجود آمده در اطرافتان هست؟

هر روزه می‌بینیم که آمار استفاده کنندگان از اینترنت افزایش می‌یابد که این موضوع خبر خوبی است برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارند.

امروزه بیشتر بلیت‌های سینما، سیرک، استخر یا هر چیز دیگر به‌صورت آنلاین صادر می‌شود. افراد برای صرف وقت کمتر خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند. دیگر کمتر کسی را پیدا می‌کنید برای سفرهای درون شهری از تاکسی تلفنی استفاده کند، بیشتر مردم برای رفت و آمد خود از تاکسی‌های آنلاین استفاده می‌کنند.

شاید خود شما نیز از آن دسته از افرادی باشید که خدمات و کالاهای مختلف را به‌صورت آنلاین سفارش می دهید، اگر این طور نیست حداقل نام سرویس دهنده هایی مانند دیجی‌کالا یا اسنپ یا آچاره به گوش تان خورده که به شکل های مختلفی در حال ارائه خدمات و کالا به افراد هستند.

سرعت وحشتناک تکنولوژی و توسعه تجارت‌های آنلاین به قدری زیاد شده است که اگر خود را مجبور به استفاده از آن برای کسب و کارتان نکنید به زودی از صحنه رقابت حذف می‌شوید.

من به عنوان کسی که در این حوزه فعالیت می‌کنم هر روزه افراد زیادی را می‌بینم که به حوزه تجارت آنلاین روی می‌آورند. در این میان افرادی که این مسئله را جدی گرفته و هدفمند پیش می‌روند، رشد چشمگیری در کار خود دارند و افرادی که مسئله تجارت آنلاین را در اولویت‌های پایین‌تری قرار می‌دهند، از دوره رقابت خارج می‌شوند.

حالا بیاید مروری بر ۶ ویژگی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی بپردازیم.

۱. پایین‌ترین هزینه برای راه اندازی

هزینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی

با کمترین هزینه می توانید بیشترین بهره وری را از سرمایه خود داشته باشید.

یکی از مواردی که راه اندازی کسب و کار را در اینترنت شگفت انگیز می‌کند، کم هزینه بودن راه اندازی آن است.

برای راه اندازی کسب و کار آنلاین هیچ نیازی به اجاره مکان خاصی ندارید، همچنین نیازی نیست انبار و محل کار خود را پر از اجناس مختلف کنید و از همه مهم تر از صرف هزینه‌های انبوه تبلیغات و بی‌هدف در امان خواهید بود.

اگر قادر به پرداخت هزینه تبلیغات در شروع کسب و کار آنلاین خود نیستید می‌توانید با کمی وقت گذاشتن در زمینه بازاریابی دیجیتال که در این مقاله نیز به آن اشاره شده به کسب و کار خود رونق دهید.

هزینه‌هایی که برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی صرف می‌کنید اگر به‌صورت هدفمند باشد، زودتر از آن چیز که فکرش را بکنید به‌حساب شما برمی‌گردد. در مورد هزینه‌های راه اندازی کسب و کار آنلاین نیز در بخش بعدی برای شما صحبت خواهد شد.

۲. مدیریت و پول درآوردن از راه دور

مدیریت کسب و کار اینترنتی

همه چیز را می توانید هر زمان که خواستید از راه دور کنترل کنید.

همان‌طور که در ویژگی قبلی گفتم برای راه اندازی کسب و کار آنلاین هیچ نیاز به مکان خاصی ندارید. شما می‌توانید به راحتی در خانه آن را مدیریت کرده و طور شگفت انگیزی کسب درآمد کنید. همچنین برای ارتقاء کسب و کار خود می‌توانید از نیروی دورکار استفاده کرده و یک تیم بزرگ تشکیل دهید.

۳. در اختیار داشتن بازاری به وسعت کره زمین

فروش در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

هیچ محدودیت مکانی برای فروش خود ندارید.

هیچ کس نمی‌تواند محدوده خاصی برای بازار شما تعیین کند. این ویژگی را به هیچ عنوان در یک کسب و کار سنتی نمی‌توانید پیدا کنید. شما هر چقدر هم یک کسب و کار سنتی بزرگ با شعبه‌های زیاد داشته باشید، باز هم بازار شما محدود خواهد بود.

با راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما می‌توانید به تمامی نقاط ایران و حتی جهان کالا و خدماتتان را ارائه دهید. برای اینکه بتوانید در این بازار بی‌نهایت، توجه مشتریان زیادی را به خود جلب کنید باید یک بازاریابی اصولی داشته باشید. در مورد موضوع بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ نیز در بخش‌های بعدی با شما صحبت خواهم کرد.

۴. هر چقدر دلتون میخواد کسب و کارتون را بزرگ کنید

توسعه کسب و کار اینترنتی

می توانید از رشد بی پایان کسب و کارتون لذت ببرید.

در کسب و کارهای سنتی توسعه کسب و کار یک کابوس است چرا که زدن شعبه جدید، دردسرهای جدید می‌آفریند. در این مدل کسب و کارها برای ۲ برابر کردن سود باید هزینه‌های خود را نیز ۲ برابر کنید اما در کسب و کار اینترنتی این موضوع کاملاً متفاوت است.

برای توسعه کسب و کار آنلاین کافی است تصمیمتان را گرفته و سرمایه مورد نظر خود را در آن اعمال کنید. اگر به‌صورت هوشمندانه و هدفمند در کسب و کار اینترنتی خود سرمایه‌گذاری کنید، با ۲ برابر کردن هزینه‌ها می‌توانید حداقل ۵ برابر سود کنید، توجه کنید ۵ برابر سود آن هم به طور حداقل.

۵. برای فروش زمان هیچ معنایی ندارد

فروش 24 ساعته محصولات

همیشه در خدمت مشتریاتون باشید حتی تو خواب!

یکی از تجربیات فوق‌العاده‌ای که هر روز تجربه‌اش می‌کنم این است که هنگام خواب، ورزش کردن، تماشای فیلم و سفر کردن می‌توانم کسب درآمد کنم.

صاحبان کسب و کارهای سنتی به هیچ عنوان نمی‌توانند این تجربه را داشته باشند. این افراد تنها می‌توانند در یک زمان مشخص در روز فروش داشته باشند.

کسب و کارهای اینترنتی این امکان را به شما می‌دهند که به طور ۲۴ ساعت فروش داشته و هیچ گونه وقفه‌ای در فرایند فروش خود مشاهده نکنید.

۶. در کمترین زمان ممکن کسب و کارتان را شروع کنید

حداکثر زمان مورد نیاز برای آماده کردن و راه اندازی کسب و کار اینترنتی، یک ماه است. تو این مقاله مرحله به مرحله فرایند راه اندازی و آماده کردن کسب و کار آنلاین تا اولین فروشتان را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهم.

خب تا اینجا با بخشی از مزایای کسب و کار آنلاین آشنا شدید. شاید به این فکر افتاده باشید تا غولی مانند دیجی‌کالا در بازار است چطور میشه به این بازار ورود کرد؟!

غول بازار فروش کالا در ایران

دیجی کالا

دیجی کالا تو قله فروش آنلاین است اما یادتون باشه اونم از دامنه شروع کرده

اگر فکر می‌کنید که با وجود دیجی‌کالا جایی برای شما نیست، سخت در اشتباه هستید. درست است هر شخصی بخواهد خرید اینترنتی انجام دهد، اولین نامی که در ذهن او نقش می‌بندد نام دیجی‌کالا است، اما شما به دلایل ذکر شده در ادامه این مقاله نباید این دیدگاه را داشته باشید.

کسب و کارهای بزرگ همیشه نواقصی دارند، شما می‌توانید از این موضوع استفاده کرده و به نفع خود استفاده کنید. برای نمونه چند تا از ایراداتی که شاید با آن‌ها مواجه شده اما به آن توجه نکرده باشید در ادامه مطرح می‌کنم:

۱.قیمت‌های عجیب و غریب

بعضی وقت‌ها قیمت‌های دیجی‌کالا را که می‌بینم با خودم میگم اگه می خواستن این قیمت‌ها را کیلویی هر درج کنند، نباید این‌قدر زیاد می‌شد. خیلی وقت‌ها شده همان کالا را از یک فروشگاه اینترنتی با همان کیفیت پیدا کردم و خرید موفقی داشتم.

۲.زمان طولانی در ارسال کالا

زمانی که خرید خود را نهایی می‌کنید حداقل بین ۴۸ تا ۶۰ ساعت یعنی بیشتر از دو روز طول می‌کشد تا کالا به دست شما برسد.

۳.تخفیفات ویژه که …

من شخصاً از این بخش خاطره خوبی ندارم. یک بار برای اولین بار از این بخش کالایی را خرید کردم که بعد متوجه شدم آن کالا تاریخ گذشته است، این موضوع بسیار برای من ناخوشایند بود. البته اینم بگم که کالایی که گرفته بودم به راحتی برگشت زدم که این یکی از مزایای دیجی‌کالا است. حالا از این موضوع بگذریم اگر توجه کنید بعضی کالاها تخفیف چندان ویژه‌ای ندارند و در بعضی از کالاها مشاهده میشه که بعد از تخفیف تازه کالا به قیمت منصفانه خود فروخته می‌شود.

۴.پایین بودن کیفیت محتوای ارائه شده

به دلیل اینکه دیجی‌کالا در تمامی حوزه‌ها در حال فعالیت است و از شیر مرغ تا جان آدمی زاد در آن پیدا میشه، نمی‌تواند محتوای تخصصی و قابل اتکایی به مشتریان خود ارائه دهد. برای همین در بعضی از موارد در نظرات مشاهده کردم که مشتری به واسطه این محتوا از هدف خود در خرید منحرف شده و از خرید خود راضی نبودند.

این ۴ موردی که ذکر شد گوشه‌ای از معایب دیجی‌کالا است که بنده خودم آن‌ها را مشاهده کردم. حالا بحث این نیست که دیجی‌کالا فروشگاه بدی است و شما می‌توانید در عرض چند ماه رقیب او شوید. این فروشگاه همان قدر که معایب دارد، چند برابر آن مزایا دارد که باعث می‌شود هر روز بهتر از دیروزش عمل کند.

اما چاره کار در کجاست؟

چاره یابی

نگران نباشید! تمامی مشکلات تو دنیا یه راه حلی داره که باید پیداش کنید.

همان‌طور که گفتم شما می‌توانید معایب مختلف دیجی‌کالا را بررسی کنید. پس از بررسی معایب، آن‌ها را بهینه سازی و به یکی از مزایای فروشگاه آنلاین خود تبدیل کنید. برای مثال جهت بهینه سازی ۴ عیبی که در بخش قبلی گفتیم می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید.

۱. قیمت‌های حساب و کتاب شده درج کنید.

بحث قیمت گذاری کالا و خدمات خود یک مبحث مفصل است که در بخش‌های بعدی آن را بررسی خواهیم کرد. به طور کلی روش‌های متفاوتی برای قیمت گذاری وجود دارد که شما می‌توانید کالاهای خود را منصفانه‌تر قیمت گذاری کنید.

//چگونه یک قیمت گذاری اصولی و جذاب داشته باشیم؟

 ۳ روش متداول قیمت گذاری:

  • قیمت گذاری بر اساس بهای تمام شده؛ در این روش باید بررسی کنید که کالا چقدر برای شما هزینه داشته. پس از محاسبه تمامی هزینه‌ها باید یک درصد سود منصفانه برای کالا خود تعیین کنید و قیمت نهایی کالا را درج کنید.
  • قیمت گذاری بر اساس تقاضای بازار؛ در این روش میزان درخواست آن کالا را بررسی می‌کنید، هر چقدر کالا شما خواهان بیشتر داشته و آن کالا کمیاب باشد، می‌توانید قیمت خود را افزایش دهید
  • قیمت گذاری بر اساس ارزش؛ بهترین مثال که برای این روش از قیمت گذاری می‌توانم برای شما بگویم مثال قیمت گوشی‌ها در بازار است. گاهی اوقات شاهد این هستیم که دو گوشی مشخصات و امکانات یکسانی دارند اما تفاوت قیمتی آن واقعاً حیرت‌انگیز است.

۲. زمان کوتاه در ارسال کالا

امروزه شما می‌توانید به کمک سازمان بزرگ پست، کالاهای خود را در کمتر از ۲۴ ساعت به دست مشتریان خود برسانید و رضایت مشتریان خود را جلب کنید. البته شرکت‌های متفاوتی برای ارسال کالا هستند که با تعرفه‌های مختلفی کالای شما را به دست مشتریانتان می‌رسانند.

۳. استفاده از طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های جذاب

تو این مورد باید با سیاست رفتار کنید و تخفیفات محصول خود جوری تعیین کنید که بتوانید فروش چند برابری را تجربه کنید. توجه کنید این مورد بسیار حساس است و اگر هدفمند صورت نگیرد می‌تواند عواقب منفی برای شما داشته باشد.

//چطور تخفیفات تاثیر گذار برای فروش چند برابری داشته باشیم؟

//عواقب منفی تخفیف گذاری اشتباه که می توان برند شما را در خطر بیاندازند!

۴. تولید ارزش و محتوای تخصصی‌تر و با کیفیت

شما در ابتدا دسته بندی های کمتری دارید یا اصلاً می‌خواهید به طور کلی محصول خاصی بفروشید. در این حالت می‌توانید به خوبی در مورد محصولات خود تولید محتوای حرفه ای کنید و محصول خود را آنچه که هست برای مخاطب ارائه دهید. در این حالت کاربر پس از خرید و مقایسه ویژگی‌های محصول با آن چیز که در سایت بوده، احساس بهتری خواهد داشت، بنابراین مشتری دائمی شما خواهد شد.

حفظ مشتری ضروری‌تر از جذب مشتری جدید است، بهتر است بگیم حفظ مشتری و جلب رضایتش از نون شب در کسب و کار واجب‌تر است.

فتوکپی نباشد!!!

ایده‌های کپی شده تنها در جامعه‌ای بکار می‌آید که آن ایده در آنجا اجرا نشده باشد. مثلاً اسنپ کپی اوبر یا دیجی‌کالا کپی آمازون هست. با وجود اینکه این ایده‌ها کپی بوده اما توانستن به موفقیت خوبی دست پیدا کنند.

کاری که شما می‌توانید انجام دهید باید ایده‌ها مختلف را بررسی کنید، در این حالت شاید ایده‌ای به ذهنتان برسد. اگر ایده‌ای هم به ذهنتان نرسید می‌توانید از ایده‌ها موجود با کمی تغییرات استفاده کنید.

میزان هزینه‌ها برای شروع و درآمد آن

اکنون شما برای راه اندازی کسب و کار آنلاین خود دلیل منطقی دارید که چرا اصلاً باید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم؟ با خواندن قسمت قبلی مقاله دلایل قانع کننده‌ای برای راه اندازی کسب و کار برای شما گفتم. اما سؤالاتی که بعد از این بخش ممکن است برای شما پیش بیاید، برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی چقدر باید هزینه کنیم؟ میزان درآمد آن بعد از انجام این هزینه چه قدر خواهد بود؟ در این بخش کامل در این باره برای شما توضیح خواهم داد تا بتوانید به راحتی برای شروع کسب و کار اینترنتی‌تان برنامه ریزی مالی خود را انجام دهید.

دو موضوع اصلی که تو راه اندازی کسب و کار اینترنتی خیلی مهم است، اول: مدت برگشت هزینه‌های انجام شده به جیبتان و دوم: میزان سودآوری و پولی که برای شما در آینده خواهد داشت.

بیاید ابتدا هزینه‌های راه اندازی کسب و کار سنتی با کسب و کار اینترنتی را مقایسه و سپس موضوع مدت و میزان سودآوری کسب و کار آنلاین را برای شما بررسی کنم.

نکته: کسب و کارهای اینترنتی شبیه کسب و کارهای سنتی نیست که یک مغازه افتتاح کنید و از همان روز اول براتون مشتری بیاد. در کسب و کارهای آنلاین یک مدت کوتاهی طول خواهد کشید تا مشتریان شما را بشناسند و از شما خرید کنند؛ بنابراین برای بازگشت هزینه‌های انجام شده کمی باید صبور باشید.

مقایسه هزینه‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی و سنتی

در این بخش از مقاله مثالی برای فروشگاه خشکبار فروشی در شهر تهران می‌زنیم. می‌توانید حدس بزنید برای راه اندازی کسب و کار سنتی چقدر باید هزینه کنید؟

تذکر: هزینه‌ها ذکر شده در این مقاله به طور تقریبی و متعلق به اواخر سال ۱۳۹۹ است.

هزینه مکان

در فروشگاه سنتی نیاز به یک مکان مناسب و پر رفت و آمد دارید. برای رهن و اجاره یک مغازه ۲۵ تا ۳۰ متری در مکان شلوغ به طور میانگین به ۱۵۰ میلیون رهن و ۵ میلیون اجاره باید به پردازید.

اما! در فروشگاه اینترنتی نیاز به مکان خاصی نداشته و می‌توانید آن را در خانه راه اندازی کنید. تنها هزینه که به عنوان مکان سایت باید بپردازید، هزینه ‌هاست یا سرور است که برای شروع تنها با ماهی ۴۰۰ هزار تومان می‌توانید یک فروشگاه پر سرعت داشته باشید. در کنار هزینه ذکر شده یک هزینه جزئی وجود دارد که باید سالیانه بپردازید، برای داشتن یک آدرس اینترنتی اختصاصی مبالغ ۶.۰۰۰ و ۳۱۷.۰۰۰ تومان بابت دامنه‌های .ir و .com باید پرداخت کنید.

هزینه دکور

در فروشگاه سنتی نیاز به یک دکور برای چیدمان محصولاتتون دارید؛ هزینه زدن این دکور در حالت ساده حدود ۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما! در فروشگاه اینترنتی تنها برای طراحی یک سایت کامل به طور میانگین ۳ میلیون نیاز دارید. البته این قیمت بستگی به اختصاصی بودن قالب شما دارد که هر چقدر اختصاصی‌تر باشد این مبلغ افزایش میابد.

هزینه اجناس

در فروشگاه سنتی باید مقدار زیادی محصولات مختلف قرار دهید؛ هزینه این اجناس به طور میانگین در کمترین حالت ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

اما! در فروشگاه اینترنتی تنها نیاز است از هر نوع محصول یک قلم، آن هم برای عکس برداری داشته باشید که هزینه آن حدود ۲ میلیون تومان خواهد شد.

هزینه‌های متفرقه

هزینه‌هایی مانند تبلیغات، آب، برق، گاز و … از جمله هزینه‌هایی است که در کسب و کارهای سنتی بیشتر به چشم می‌خورد. به طور کلی ما این هزینه‌ها را ۵۰۰ هزار تومان به صورت ماهانه در نظر می‌گیریم.

اما! در کسب و کار اینترنتی هزینه‌هایی مانند آب و برق و گاز کمتر به چشم می‌خورد ولی هزینه تبلیغات و بهینه سازی بیشتر مطرح است. هزینه ی مطلوبی که در ابتدای کار برای این امر بهتر است صرف کنید حدود ۲ میلیون تومان است. هزینه هایی که شما برای تبلیغات و بهینه سازی سایت خود صرف می کنید نوعی سرمایه گذاری است؛ در این بخش هر چه قدر هوشمندانه تر هزینه کنید بیشتر از کسب و کار خود بازدهی خواهید گرفت.

لازم است این نکته را بگم که اگر هزینه‌های انجام شده بابت تبلیغات و بهینه سازی کسب و کار آنلاین به صورت هدفمند انجام شود باعث افزایش بازدهی حداقل ۵ برابری نسبت به تبلیغات در کسب و کار سنتی است. هزینه‌های ذکر شده در این بخش را می‌توانید در جدول زیر به صورت کلی نگاه کنید.

کسب و کار سنتی کسب و کار اینترنتی
هزینه مکان ۱۵۵ میلیون تومان ۷۲۳ هزار تومان
هزینه دکور ۲۰ میلیون تومان ۳ میلیون تومان
هزینه اجناس ۳۰ میلیون تومان ۲ میلیون تومان
هزینه متفرقه ۵۰۰ هزار تومان ۲ میلیون تومان
جمع کل ۲۰۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان ۷.۷۲۳.۰۰۰ تومان

نکات مهم

مسئله ای که در مورد هزینه های فروشگاه اینترنتی باید به آن توجه کنید، به میزان رشد و توسعه کسب و کارتان هزینه نیز افزایش میابد و باید نیروهای خود افزایش داده و برای حرفه‌ای‌تر شدن کارتان باید یک سری هزینه‌های جانبی مانند عکاسی حرفه، تبلیغات پیشرفته و … داشته باشید.

اگر که توان پرداخت هزینه ذکر شده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی ندارید، امکان پرداخت هزینه کمتر تا یک‌سوم مبلغ ذکر شده دارید. توجه کنید اگر می‌خواهید کمتر هزینه کنید باید به صورت هدفمند این کار را انجام دهید. برای هدفمند هزینه کردن می‌توانید از طریق انتهای این صفحه با من به صورت رایگان در ارتباط باشید.

حالا که هزینه‌های راه اندازی کسب و کار اینترنتی را گفتم، بزارید یکم در مورد درآمد کسب و کار آنلاین بگم تا انگیزه بیشتر برای راه اندازی آن داشته باشید.

میزان سودآوری کسب و کار آنلاین

درآمد کسب و کار اینترنتی بستگی به عواملی مانند کیفیت کالا و خدمات، نحوه قیمت گذاری، نحوه تبلیغات، تجربه مشتری از شما و … بستگی دارد. مطابق تجربه کوتاه خودم در کسب درآمد از اینترنت، داشتن فروش ماهی ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان از خوردن یک لیوان آب راحت‌تر است؛ این مبلغ مربوط بدترین حالت و شرایط است.

بیشترین میزان فروش که در یک روز خودم تجربه کردم مبلغ ۱۷.۴۰۰.۰۰۰ تومان بوده که برای من یکی از تجربیات شگفت‌انگیز در فروش اینترنتی است. البته حول نشوید این مبلغ بیشترین میزان فروش من است! خواهشا آن را در ۳۰ روز ماه ضرب نکنید. ممکن است این اعداد برای شما کمی غیر قابل باور باشد، اما من در اینجا به شما می‌گویم که باید باورهای خود را تغییر دهید.

توجه کنید که میزان درآمد از فروش اینترنتی سقفی ندارد و شما می‌توانید نسبت به عملکردتان از آن درآمد داشته باشید. در ادامه میزان درآمد یک ماه بزرگترین فروشگاه های اینترنتی دیجی‌کالا و آمازون در سال ۹۸ را برای شما خواهم گفت.

درآمد دیجی‌کالا در یک ماه: ۴.۴۶۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

درآمد آمازون در یک ماه: ۱۹.۴۶۳.۰۰۰.۰۰۰ دلار

این ارقام نجومی در فروش متعلق به یک ماه فروش کالا است. اگر بخواهیم برای این مبالغ تنها بین  ۵ تا ۱۰% سود برای صاحبان آن کسب و کار در نظر بگیریم به رقم‌های عجیب و غریبی می‌رسیم.

حالا که این اعداد ارقام آشنا شدید می‌توانید واضح‌تر تصمیم تون را بگیرید؛ اگر کسب و کار سنتی دارید می‌توانید آن را به کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که هنوز کسب و کاری ندارید و تصمیم به راه اندازی کسب و کار اینترنتی گرفتید به شما بابت ایجاد تغییر در زندگی‌تان تبریک عرض می کنم. صبور باشید و این مقاله را انتها دنبال کنید تا کاملاً با این راه آشنا شوید. اگر در حال حاضر ایده‌ای برای راه اندازی کسب و کار خود به ذهنتان نمی‌رسد نگران نباشید، در بخش بعدی مقاله به چگونگی شکل‌گیری ایده برای شما توضیح خواهم داد.

نحوه شکل‌گیری ایده پول ساز برای شروع کسب و کار اینترنتی

اگر به تازگی تصمیم به راه اندازی کسب و کار آنلاین خود گرفتید و ایده‌ای برای شروع ندارید حتماً با دقت این بخش از مقاله را مطالعه کنید. همچنین افرادی که کسب و کار سنتی دارند می‌توانید با خواندن این بخش از مقاله ایده‌های جدیدی به کسب و کار خود اضافه کرده و آن را به صورت آنلاین راه اندازی کنند.

ایده‌های زیادی هستند که شاید تا به حال به ذهنتان آمده یا جایی در مورد آن مطالعه کردید. موضوع مهم در خلق یک ایده پول‌ساز بودن آن است. برای اینکه بتوانید ایده‌ای پول ساز پیدا کنید باید به دنبال مشکلات روزمره کاری و زندگی افراد جامعه بگردید و سعی کنید که آن‌ها را حل کنید.

رابرت کیوساکی: هر چقدر مشکلات بیشتری حل کنید، ثروتمندتر خواهید شد.

توجه کنید که نمی‌خواهم ایده‌ای مشخص به شما بدهم، در این بخش تنها به شما می گویم که چگونه یک ایده پول‌ساز در حوزه تخصص خود پیدا کنید؟

بررسی تقاضای بازار

اولین مسئله برای به وجود آمدن یک ایده بررسی تقاضای بازار است. اگر هیچ تقاضایی برای آن نباشد ۱۰۰% ایده شما شکست می‌خورد. برای شناسایی تقاضای بازار روش‌های محیطی و اینترنتی وجود دارد. در روش محیطی می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر اما محدود پیدا کنید. در روش اینترنتی این موضوع برعکس است؛ اطلاعاتی با دقت پایین اما با وسعت زیاد به دست می‌آورید.

ایده‌های مطرح شده اکثر پول‌ساز هستند، اما دلیل اینکه شکست می‌خورد نحوه اجرای آن‌ها است. این موضوع را گفتم که در ساخت ایده خود خیلی سخت نگیرید و منتظر به وجود آمدن ایده منحصر به فرد نباشید.

همچنین در صورتی که هیچ ایده به ذهنتان نمی‌رسد، می‌توانید با یک سرچ ساده هزاران ایده مختلف را مشاهده کرده و یکی از آن‌ها به درستی اجرا کنید. البته ممکن است در سرچ‌های خود و مطالعات بیشتر ایده‌های مختلف ایده‌ای جدید به ذهنتان برسد؛ در مورد خلق ایده جدید باید کمی احتیاط کنید زیرا قبلاً هیچ‌کس آن را اجرا نکرده و شما هیچ تصوری از آینده آن نخواهید داشت.

کلاً خودتان را درگیر ایده نکنید، موفقیت شما در منحصر به فرد بودن ایده تان نیست، بلکه در اجرا درست و هر چه سریع‌تر آن است.

روش‌های مختلف کسب درآمد از اینترنت

برای کسب درآمد از اینترنت روش‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با به‌کارگیری آن‌ها برای خود کسب درآمد فوق‌العاده‌ای داشته باشید. در ادامه این روش‌ها را برای شما مطرح می‌کنم.

۱. فروش انواع محصول

به طور کلی دو نوع محصول برای فروش در اینترنت وجود دارد که در ادامه می‌توانید آن را مطالعه کنید. هنر فروش خود یک مبحث جداگانه است که باید آن را یاد بگیرید. افرادی که هنر فروختن دارند می‌توانند هر نوع محصولی را به روش‌های مختلف بفروشند.

فروش محصولات فیزیکی

هر نوع محصولی که قابل لمس باشد را محصول فیزیکی می‌گویند. در فروش این نوع محصول دردسرهایی مانند تأمین، نگهداری و ارسال کالا وجود دارد که یکی از عوامل موفقیت فروشگاه‌های محصولات فیزیکی مدیریت درست آن است که به آن لجستیک (Logistics) نیز گفته می‌شود.

لجستیک (Logistics): به مدیریت سازمان یافته محصول در مورد تأمین، انبارداری، حسابداری و ارسال کالا گفته می‌شود.

فروش محصولات مجازی

این مدل محصول قابل لمس نیست اما برای خریدار ارزش‌آفرینی کرده و یک یا چند نیاز کاربر را برطرف می‌کند. مزیتی که این محصولات دارند این است که شما نیازی به ارسال آن‌ها از طریق پست ندارید و پس از اینکه خریدار پول را پرداخت بلافاصله می‌توانید آن را در اختیارش بگذارید. از جمله این محصولات موسیقی، فیلم، کتاب‌های مجازی، نرم‌افزار و … است.

نکته قابل توجه

برای فروش انواع محصولات لزوماً نیازی به یک رسانه اختصاصی مانند وب‌سایت ندارید؛ شما می‌توانید از پلتفرم‌های آماده مانند دیجی‌کالا کالای خود را بفروش برسانید. البته داشتن یک رسانه اختصاصی به افزایش اعتبار و موفقیت شما کمک چشمگیری می‌کند.

۲. تولید محتوا و ارزش

اگر علاقه‌ای به فروش کالا ندارید می‌توانید محتوا و ارزش تولید کنید. تولید محتوا انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از متن، عکس، فیلم و پادکست (فایل صوتی) است. شما می‌توانید با تولید محتوای با ارزش مخاطبین زیادی جذب کرده و پس از آن از راه تبلیغات درآمد کسب کنید.

میزان درآمدی که می‌توانید از این راه کسب کنید، کاملاً به محبوبیت رسانه شما بستگی دارد. رسانه‌هایی هستند که ماهانه بیش از ۸۰۰ میلیون تومان درآمد دارند.

بهتر بدانید که هر چه قدر رسانه شما عمومی‌تر باشد، تعداد تبلیغ دهندگان افزایش یافته اما میزان پرداخت آن‌ها بابت هر تبلیغ کمتر است. همچنین هر چه قدر رسانه شما تخصصی‌تر باشد، تعداد تبلیغ دهندگان کمتر اما میزان پرداخت آن بابت هر تبلیغ بیشتر است.

کسب درآمد از اینفلوئنسر

اینفلوئنسر به افراد تأثیر گذار در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که تولید با محتوای سرگرم کننده و مفید به محبوبیت و شهرت نسبتاً خوبی دست پیدا می‌کنند. اینفلوئنسری یکی از راه‌ها تولید محتوای ویدئویی و جذاب است که شما می‌توانید در این حوزه فعالیت کرده و از طریق تبلیغات در رسانه‌ها خود به درآمد و شهرت خوبی برسانید

با پلتفرم‌های تولید محتوا کسب درآمد کنید

پلتفرم‌هایی مانند آپارات و یوتیوب از جمله مواردی هستند که بابت تولید محتوا در آن‌ها به شما پول پرداخت می‌کنند. البته از میان این دو پلتفرم یوتیوب بهتر است، زیرا شما در سود تبلیغات شریک می‌کند که این خود باعث افزایش درآمد چشمگیری می‌شود. علاوه این‌ها زمانی که شما به محبوبیت بالایی رسیدید می‌توانید از طریق اسپانسر نیز کسب درآمد داشته باشید.

راه‌های جدیدتر برای کسب درآمد از این طریق، بازی کردن است. بله! شما می‌توانید با بازی کردن نیز درآمد کسب کنید؛ گذاشتن استریم یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید از طریق آپارات و یوتیوب کسب درآمد فوق‌العاده داشته باشد. تنهایی کاری باید بکنید این است که از بازی‌های خود به صورت زنده ویدئو بگذارید؛ زمانی که شما در حال بازی هستید افراد زیاد در حال تماشای شما هستند و برای حمایت از شما از طریق همان پلتفرم مبالغ مختلفی را واریز می‌کنند.

۳. همکاری در فروش

این نوع کسب درآمد یکی از جذاب‌ترین روش‌های درآمدی است که خودم به تازگی در آن مشغول به فعالیت شدم. همکاری در فروش یا Affiliate Marketing (افیلیت مارکتینگ) از روش‌های درآمدی است که شما هیچ کالا یا خدمات ارائه نمی‌دهید. این روش کسب درآمد یک هنر است که شما باید دست خریدار را در دست فروشنده بگذارید و بابت این کار یک درصد مشخصی از فروش را دریافت کنید.

یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های همکاری در فروش متعلق به دیجی‌کالا است. افراد با ثبت نام این سایت می‌توانید یک لینک همکاری برای هر محصول دریافت کرده و افراد را از طریق روش‌های بازاریابی دیجیتال ترغیب به خرید آن کالا کنند؛ در نهایت دیجی‌کالا درصد مشخصی از فروش هر محصول به شما می‌دهد.

برای شروع این کار باید یک رسانه پرمخاطب راه اندازی کنید و در کنار ارائه اطلاعات مفید محصولات مورد نظر را تبلیغ کنید. حالا افرادی که شما را دنبال می‌کنند در صورت نیاز آن کالا را از طریق لینک شما خریداری کرده و در نهایت شما می‌توانید سود خوبی از این را کسب کنید.

۴. کسب درآمد از طریق مارکت پِلیس

سیستم مارکت پلیس به این صورت است که شما سایتی را راه اندازی می‌کنید که افراد دیگر می‌توانند محصولات خودشان را در آن بفروش برسانند. در میان شما می‌توانید درصدی مشخص از فروش افراد را دریافت کنید.

به لطف تکنولوژی زدن یک مارکت پلیس کاری بسیار راه است، پس از اینکه سایتتان را راه اندازی کردید می‌توانید افزونه‌ای به نام دکان را نصب و از امکانات فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید. یکی از امکانات ویژه‌ای که کار را برای شما خیلی‌خیلی راحت می کنه پرداخت خودکار به فروش‌ها است. اگر علاقه‌مندید اطلاعات دقیق‌تری در مورد این افزونه بدانید می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

افزونه dokan، پلاگین چندفروشندگی دکان وردپرس

به یاد داشته باشید که برای داشتن درآمد فوق‌العاده از این سیستم شما باید یک رسانه پر مخاطب داشته باشید تا افراد بیشتر در سایت شما فروشنده شوند و در نهایت میزان فروش در کل سایت افزایش یابد.

ساخت مدل کسب و کار

هر کسب و کاری که هدف و نقشه راه برای خودش نداشته باشه حتماً شکست خواهد خورد. قبل از راه اندازی هر کسب و کار باید موارد زیر را تعیین کنید:

بخش مشتریان؛ مشخص کنید که به کدام دسته از افراد جامعه می‌خواهید کالا یا خدمات ارائه دهید؟

بخش ارتباط با مشتری؛ مشتریان از چه راه‌هایی می‌توانند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند؟

بخش نحوه ارائه کالا و خدمات؛ مشخص کنید که از چه کانال‌هایی می‌خواهید کالا و خدمات خودتون را به دست مشتری برسانید.

بخش ارزش‌های پیشنهادی؛ مواردی که شما از رقیبانتان ممتاز می‌کند.

بخش فعالیت اصلی؛ دقیقاً مشخص کنید که چه خدمات و کالاهایی می‌خواهید ارائه دهید.

بخش منابع اصلی؛ منبع اصلی کالا و خدماتی که ارائه می‌دهید چیست؟

بخش شرکای کلیدی؛ قرار است با چه افراد و شرکت‌هایی همکاری کنید؟

بخش درآمدی؛ مشخص کنید که چند منبع و راه درآمدی خواهید داشت؟

بخش هزینه‌ها؛ در اینجا باید مشخص کنید برای منابع درآمدی ذکر شده چه هزینه‌هایی باید انجام دهید؟

بخش‌های ذکر شده را با جزئیات بنویسید تا یک چشم‌انداز واضحی از کسب و کارتون داشته باشید و تکلیف خود را بدانید. به این نکته توجه کنید که هنگام نوشتن بوم کسب و کار خود حتماً قابلیت رشد و توسعه را در آن لحاظ کنید؛ به این گونه که به طور مثال یک سال دیگه بتوانید به خدمات خود اضافه کنید یا به دسته‌های بیشتری از افراد جامعه کالا یا خدمات ارائه دهید. اگر مخواهید که بوم مدل کسب و کار حرفه‌ای بنویسید حتماً به مقاله زیر مراجعه کنید.

چطور یک بوم مدل کسب و کار حرفه‌ای بنویسیم؟

چطور یک ایده موفق و ناب پیدا کنیم؟

حالا که با مدل‌های مختلف کسب و کارهای اینترنتی آشنا شدید و یاد گرفتید چطور باید مدل کسب و کار خود را بنویسید، میریم سر یه سری نکات که می‌تواند برای شما ایده خلق کند. در این بخش نباید برای خود هیچ چارچوب ذهنی قرار دهید، سعی کنید به صورت آزادانه فکر کنید، به موارد غیر ممکن نیز فکر کرده و سعی کنید به افکار خود شاخ و برگ دهید.

هیچ محدودیتی برای انسان‌ها وجود نداشته و تمام چیزهایی که به ذهن بشر می‌رسد تماماً قابل اجرا است.

پیشنهاد می‌کنم از الان یک کاغذ و قلم برداشته و هنگام خواندن این نکات حدود ۱۰۰ ایده‌ای که به ذهن تان می‌رسد را یادداشت کنید؛ حتی ایده‌های مسخره و بی ارزش را نیز بنویسید.

مورد اول: به مشکلات کوچک و بزرگ مردم و خودتان توجه کنید.

تا حالا داستان ژیلت را شنیدید؟ این داستان به ما می‌گوید که چطور با توجه به نیازهای روزمره جامعه بشری می‌توانید ایده‌ای ماندگار خلق کنید. داستان ژیلت از این قرار است که آقای کینگ سی ژیلت می‌دید که مردها برای اصلاح روزانه صورت خود وقت زیادی را برای تیز کردن تیغ‌هایشان تلف می‌شد. به این فکر افتاد که دسته‌هایی درست کند تا بتوان بعد از کُند شدن تیغ ها، آن‌ها را عوض کرد. آقای ژیلت برای اینکه این ایده را اجرایی و به تولید انبوه برساند ۶ سال دوندگی کرد تا توانست نظر طراحان و تولیدکنندگان را جلب کند. در نهایت امروزه افراد تیغ‌های اصلاح را به نام ژیلت می‌شناسند و تعداد بی‌شماری در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

شما نیز می‌توانید با کمی توجه به دغدغه‌های امروزی و نگاه عمیق‌تر به مشکلات ایده‌های نابی پیدا کنید. خب! برای اینکه کارتان راحت‌تر شود می‌توانید به سؤالات زیر پاسخ دهید.

چه موضوعاتی برای من یا جامعه دردسر دارد؟ راه حل آن چیست؟

در زندگی امروزه من یا جامعه، برای زندگی راحت‌تر چه چیزی نیاز دارد؟ (برای جواب به این سؤال کمی باید تنبل باشید😅)

چگونه برای انجام کار ها زمان کمتر را صرف کنیم؟

این جمله را هرگز فراموش نکنید:

هر چقدر می‌خواهید ثروتمندتر شوید باید مشکلات بیشتری حل کنید – رابرت کیوساکی

مورد دوم: به علایق و تخصص خود توجه کنید

با انجام چه کاری گذر زمان را نمی‌فهمید؟ در چه کاری متخصص هستید می‌توانید آن را به نحوه احسنت انجام دهید؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز دارید چند دقیقه‌ای چشمان خود را بسته و به مواردی که از ذهن تان می گذر توجه کنید. لطفاً تمام مواردی که از ذهن شما می‌گذرد بنویسید.

  • ممکن است شما در ورزش‌های مختلف استعداد و علاقه داشته باشید؛ در این صورت می‌توانید در مورد آن ورزش آموزش‌های جامع درست کنید و آن‌ها را در یک پکیج فوق‌العاده در سایت خود بفروشید.
  • ممکن است شما علاقه زیادی به بازی‌های کامپیوتری داشته باشید؛ در این صورت می‌توانید استریم (نمایش زنده بازی) بگذارید، یک پکیج از آموزش آن بازی ارائه دهید و رمز و رموز آن بازی را فاش کنید.
  • ممکن است به نقاشی کردن علاقه داشته باشید؛ در این صورت می‌توانید هم آثار خود را به صورت آنلاین بفروشید و هم به صورت آنلاین آموزش نقاشی دهید.
  • ممکن است به …

توجه کنید که چطور می‌توانید از علایق و تخصص خود ارزشی ایجاد کنید و مشکلات دسته‌ای از افراد را حل کنید. اگر به فکر درآمد بیش از حد هستید باید بیش از حد به مشکلات اطرافتان دقت کنید.

مورد سوم: به ارتباطات خود دقت کنید

انسان موجودی اجتماعی است و می‌تواند به طور گروهی کارهای بزرگی انجام دهد؛ البته این جمله برای جماعت ایرانی اصلاً مهم نیست، هر شخصی می‌خواهد خودش یه کاری را به تنهایی انجام دهد و این اعتقاد را دارد که به جز خودش هیچ فردی نمی‌تواند کار او را انجام دهد.

هنگام نوشتن ایده های تان به فکر انجام کار های گروهی نیز باشید؛ به این فکر باشید که چطور می توانید با کمک گرفتن از دیگران ایده های خود را اجرایی کنید. شاید انجام این کار برای شما کمی سخت باشد اما در نتیجه می‌توانید معجزه‌ای در آن کار مشاهده کنید. پیشنهاد می‌کنم مقاله زیر را برای انجام کارهای گروهی مطالعه کنید:

معجزه فوق‌العاده در کار گروهی

در دوستان و آشنایان خود بگردید و ببینید کدام یک از آن‌ها کسب و کار آفلاین دارد و شما با آن صمیمی‌تر هستید؛ شما می‌توانید با آن شخص همکاری کرده و کالا و خدماتش را به صورت آنلاین به فروش برسانید و در سود آن کالا شریک شوید. در بخش‌های بعدی مقاله به شما خواهم گفت که چگونه به سادگی یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید.

مورد چهارم: به آینده توجه خاصی داشته باشید.

اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که به صورت روزانه اخبار تکنولوژی و کسب و کار را دنبال می‌کنید به احتمال زیاد بتوانید پیش بینی کنید که چه چیزی می‌تواند در آینده مورد استقبال مردم قرار بگیرد و می‌تواند برای شما درآمد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. البته برای این مورد کمی احتیاط کنید؛ همان‌طور که می‌توانید سود فوق‌العاده‌ای برای شما داشته باشد، همان قدر هم ریسک راه اندازی آن کسب و کار زیاد است.

مورد پنجم: مشتریان احتمالی محصولات خود را پیدا کنید.

ابتدا باید به این نکته توجه کنید که مخاطبان محصولات شما چه اشخاصی هستند. به طور مثال اگر شما محصولات اسکی می‌فروشید باید به مکان‌هایی که افراد برای اسکی آمدند بروید و نظرشان را در مورد خرید آنلاین این نوع محصولات بدانید. باید بتوانید با افراد ارتباط دوستانه برقرار کنید و به طور غیر مستقیم نظرشان را در مورد خرید آنلاین لوازم اسکی پرسید. اگر به طور مستقیم سؤالات خود را مطرح کنید به احتمال زیاد جواب های درستی دریافت نخواهید کرد. برای این که بتوانید سؤالات غیر مستقیم از خریداران این محصول بپرسید باید از تکنیک تست مامان استفاده کنید. تست مامان کتابی است که در سال ۲۰۱۴ نوشته شده که به شما کمک می‌کند به طور غیر مستقیم از مشتریان خود اطلاعات مفیدی به دست بیاورید.

مورد ششم: از ایده‌های خارجی الهام بگیرید.

برای این کار باید به دنبال اخبار تکنولوژی و کسب‌وکار خارجی باشید تا بتوانید از ایده‌های خارجی جدید مطلع شوید و آن را به صورت بومی سازی شده در ایران راه اندازی کنید. بزرگ‌ترین مثالی که برای این مورد می‌توان گفت اپلیکیشن اسنپ است که از اوبر الهام گرفته است.

اگر بتوانید ایده‌های خارجی را با یک مدیریت و بازاریابی صحیح اجرا کنید، زودتر به درآمد خواهید رسید و همچنین افراد جامعه از آن استقبال خوبی خواهند کرد.

مورد هفتم: ایده‌های اجرا شده در ایران را بررسی و نمونه بهتری از آن ارائه دهید.

شما می‌توانید ایده‌های موفقی که در ایران در حال فعالیت هستند را بررسی کنید و ببینید نقاط ضعف آن‌ها چیست؟ یا به این فکر کنید که چه ویژگی مثبتی می‌توان برای بهبودش به آن اضافه کرد؟

نیازی نیست راه دوری بروید، بهتر است توجه دقیق‌تری به کسب و کارهایی که از کالا و خدمات آن‌ها استفاده می‌کنید داشته باشید. حتماً تا به حالا برایتان پیش آمده هنگام استفاده از محصولات شرکت‌های مختلف با خود گفته‌اید اگر این محصول فلان ویژگی را داشت یا اگر فلان عیب را نداشت خیلی بهتر بود. شما می‌توانید به همین صورت ایده‌های مختلف را بازسازی کرده و آن‌ها ارائه کنید.

علت راه اندازی کسب و کار اینترنتی

چیزی که باید در کسب و کار اینترنتی به آن توجه کنید، چرایی راه اندازی آن است. جدا از مباحث مالی به خود بگویید چرا می‌خواهم این کسب و کار را راه اندازی کنم؟ جواب این سؤال مانند بخش مدل کسب و کار در روشن‌تر شدن هدف به شما کمک می‌کند. نظریه‌ای در مورد این موضوع وجود دارد که به آن دایره طلایی گفته می‌شود که آقای سایمون سینک (از چهره‌های تأثیر گذار در حوزه توسعه فردی، بازاریابی و کسب و کار) مطرح کرده.

نظریه دایره طلایی چیست؟

نظریه دایره طلایی در واقع متشکل از سه سؤال مهم برای قبل از راه اندازی کسب و کار است. این ۳ سؤال باید به ترتیب درست جواب داده شود.

دایره طلایی در راه اندازی کسب و کار اینترنتیهمان طور که در تصویر مشاهده می‌کند کلمات چرا؟ چگونه؟ و چیست؟ وجود دارد. حالا به فلش‌های روی دایره توجه کنید، این فلش‌های ترتیب درست پرسش سؤالات را به شما می‌گویند. سؤالاتی که باید از خود بپرسید به شرح زیر است:

  • چرا این کسب و کار را می‌خواهم راه اندازی کنم؟
  • چگونه این کسب و کار را راه اندازی کنم؟
  • محصول نهایی کسب و کار من چیست؟

یکی از عوامل اصلی موفقیت کسب و کارها در آینده پاسخ قانع کننده به این ۳ سؤال است و این نکته مهم است که به ترتیب به این سؤالات پاسخ داده شود. اگر بخواهید در کسب و کاری که راه اندازی می‌کنید تنها به فکر پول باشید، کسب و کار اینترنتی شما دوام نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است قبل از اینکه به فکر پول درآوردن باشید به فکر این باشید که چه طور می‌توانم با ایده خودم در زندگی افراد دیگر تأثیر بگذارم؟ به فکر این باشید که با ارزشی که ایجاد می‌کنم آیا می‌توانم مشتری وفادار برای خودم پیدا کنم؟ به فکر این باشید که آیا این ایده نیاز اصلی و مهم مردم جامعه را بر طرف می‌کند؟ به فکر این باشید که آیا حاضرید بدون پول کار کنید؟ به فکر این باشید که با راه اندازی این ایده می‌توانید خودتان خوشحال کنید؟

حالا پرسش این سؤالات از خودمان چه سودی دارد؟

  • اول اینکه هدف روشن‌تر از آینده کسب و کار خودمان داریم و با انگیزه و انرژی فوق‌العاده‌ای به کار خودمان ادامه می‌دهیم حتی در اوج نا امیدی و خستگی.
  • دوم اینکه در صورتی که بخواهید به طور تیمی کار کنید، تمام تیم برای رسیدن به یک نقطه تلاش می‌کنند و مفهوم بودن مسیر به آن‌ها انگیزه کار کردن را می‌دهد.
  • سوم اینکه وقتی سعی کنید نیازهای جامعه را شناسایی و راه حلی برای آن ارائه دهید، بیش از پیش به فکر مشتریان خود هستید که این موضوع باعث محبوبیت برنده شما می‌شود.

آقای سایمون سینک می‌گوید:

افراد جامعه به شما بابت کاری که انجام می‌دهید پول نمی‌دهند، بلکه بابت دلیل انجام کار آن است که به شما پول می‌دهند.

خطرناک‌ترین چیز این است که صاحبان کسب و کار و ایده به این سؤالات از پایین به بالا جواب دهند؛ یعنی ابتدا به چیست؟ و سپس به چگونه؟ و در آخر به چرا؟ پاسخ دهند.

در ادامه برای اینکه موضوع دایره طلایی بهتر درک کنید، دو مثال از بزرگ‌ترین کسب و کارهای ایران و جهان می‌زنم.

پاسخ‌های دایره طلایی برنده اپل

بیاید باهم بررسی کنیم که کمپانی اپل به این سؤالات چه پاسخ‌هایی داد است.

  • چرا این کسب و کار را می‌خواهم راه اندازی کنم؟
    وضعیت کنونی به هیچ عنوان راضی کننده نیست، ما می‌خواهیم آن را به چالش کشیده و در مورد آن متفاوت فکر کنیم.
  • چگونه این کسب و کار را راه اندازی کنم؟
    با ساخت سخت‌افزار و نرم‌افزارهای خلاقانه و متفاوت این کار را خواهیم کرد.
  • محصول نهایی کسب و کار من چیست؟
    محصول نهایی ما گوشی، لپ تاپ، ساعت، تبلت و دستگاه‌های هوشمند است که از خلاقیت بالایی برخوردار است.

اگر به کمی با هوش باشید متوجه می‌شوید که اپل تنها محصول نمی‌فروشد. محبوبیتی که اپل بین افراد پیدا کرده بیشتر مربوط به نوآوری و خلاقیتی است که دارد. ممکن شما کمپانی‌هایی را مشاهده کنید که محصولاتی بهتر از اپل تولید کنند اما این کمپانی‌ها به دلیل این که نظریه دایره طلایی را به خوبی رعایت نکردند، محبوبیت کمتری در میان مردم دارند.

اگر هنگام تولید محصول به فکر مردم باشید و با تمام وجود و عشق آن محصول را خلق کنید، مردم نیز عاشق برنده شما می‌شوند. باید سعی کنید طوری محصول تولید که افراد با خرید محصول شما احساس متفاوت بودن کنند.

پاسخ‌های دایره طلایی برنده دیجی‌کالا

خب! بریم سراغ مثال وطنی؛ قبل از اینکه پاسخ‌های دیجی‌کالا را بررسی کنیم، اجازه بدید خلاصه داستان راه اندازی این کسب و کار را برایتون بگم.

تو سال ۱۳۸۵ دو برادر به نام سعید و حمید که عاشق عکاسی بودند تصمیم گرفتند یک دوربین حرفه برای عکاسی خریداری کنند. آن‌ها ابتدا برای اینکه دوربین مورد نیازشون را پیدا کنند به اینترنت مراجعه کردند اما در منابع فارسی هیچ اطلاعات مفیدی کسب نکردند؛ بنابراین به منابع انگلیسی مراجعه کردند و پس از آن برای خرید راهی خیابان جمهوری تهران که در آن زمان بورس کالای دیجیتال بود، شدند. پس از کلی گشتن بین مغازه‌ها تونستند دوربین مورد نظرشون را پیدا و آن را خریداری کنند. آن‌ها از این خرید شلت خیلی خوشحال بودند، اما این خوشحالی خیلی طول نکشید چون آن‌ها فهمیدن که لنز دوربین دست دوم و تعمیر شده است. این موضوع باعث ناراحتی آن شد و به این فکر افتادن که سایتی بزنند و محصولات دیجیتال به فروش برسانند و تمام مشکلاتی که برایشان پیش آمده را حل کنند.

حالا بریم سراغ پاسخ دایره طلایی برنده دیجی‌کالا

 

  • چرا این کسب و کار را می‌خواهم راه اندازی کنم؟
    چون اطلاعات موثق و درستی در مورد کالاهای مختلف در منابع فارسی وجود نداشته و همچنین افراد برای خرید یک کالا نمی‌دانند که کدام کالا برایشان مناسب‌تر است. از طرفی برای خرید یک کالا باید زمان زیادی را صرف گشتن در بازار آن کالا بکنند تا بتوانند کالای مناسب را خریداری کنند.
  • چگونه این کسب و کار را راه اندازی کنم؟
    با استفاده از تکنولوژی‌های روز سامانه فروشگاهی راه اندازی و با تولید محتوای با کیفیت، محصولات را به مشتریان می فروشیم. علاوه بر این تمامی کالاها با قیمت منصفانه و سالم به دست مشتری می‌رسد.
  • محصول نهایی کسب و کار من چیست؟
    ارائه محتوای رایگان و با ارزش برای اطلاعات بیشتر کاربران و ارائه کالاهای بی عیب و نقص و تضمین قیمت آن

 

خب بعد از اینکه ایده خودمون را ارائه دادیم و تمامی جوانب آن را بررسی کردیم نیاز داریم که بدانیم آیا این ایده که دادیم ایده‌ای موفق است یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال بخش بعدی مقاله را با دقت مطالعه کنید
راستی اگر تا اینجا برات سؤال یا ابهامی پیش اومده حتماً تو بخش نظرات مطرح کن، من در اولین فرصت جوابگوی شما دوست عزیز هستم. ممنون میشم برای حمایت از من، این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به دوستانت معرفی کنید.

 بازار سنجی و بررسی نیازهای بازار

بعد از کلی تحقیق و بررسی که برای پیدا کردن یک ایده خوب انجام دادید، این سؤال برای شما پیش می‌آید که آیا ایده من ایده ای درآمدزا است یا خیر؟ در این بخش از مقاله نحوه ایده سنجی را برای شما خواهم گفت.

در بخش قبلی گفتم برای ایده پردازی حتماً تقاضای بازار را بررسی کنید؛ ایده‌ای که هیچ تقاضایی نداشته باشد به هیچ عنوان موفق نخواهد بود. پس بهتر که حداقل ۱ هفته از وقت خودتان را در مورد میزان تقاضای ایده‌تان بگذارید؛ سپس تحقیقات خودتان را تجزیه و تحلیل کنید، ببینید که آیا تقاضای زیادی برای ایده شما وجود دارد یا خیر؟ اگر مطابق تحقیقاتتان میزان تقاضا کم یا صفر بود بهتر که سراغ یک ایده دیگر بروید.

به شدت حواستان به ایده‌های پر زرق و ورق باشد؛ نباید بگزارید جذابیت بعضی از ایده‌ها شما را نسبت به تحقیق بازار کور کند. بعضی از ایده‌ها از بیرون خیلی قشنگ هستند اما وقتی وارد آن می‌شوید می‌فهمید آن چیزی که فکر می‌گردید نبوده. من خود ۲ بار تو دام این مدل ایده‌ها افتادم اما با استفاده از تکنیک ساخت نسخه اولیه ضرر زیادی نکردم. تکنیک ساخت نسخه اولیه به شما کمک می‌کند که با کمترین هزینه ایده‌تان را عملی کرده و در صورتی که ایده شما جذابیتی برای بازار نداشت، کمترین ضرر را داشته باشید؛ در بخش‌های بعدی کاملاً در مورد تکنیک ساخت نسخه اولیه صحبت خواهم کرد.

وسعت بازار شما چقدره

یکی از عواملی که باید آن را بسنجید بزرگی بازاری است که می‌خواهید در آن فعالیت کنید. آمار رقبای خود را بررسی کنید و ببینید که چه تعداد مشتری دارند و ماهانه چه میزان محصولات خود را به فروش می‌رسانند. معمولاً در هر بازاری یک کسب و کاری هست که غول آن بازار محسوب می‌شود، بعضی از این غول‌ها معمولاً آمار حدودی سایت خود را منتشر می‌کنند. برای نمونه سایت دیجی‌کالا که غول فروش اینترنتی ایران است که سالانه آمار کاملی از فعالیت و فروش خود را در سایتش ارائه می‌دهد.

بررسی کلمات کلیدی

به کلماتی که کاربران برای برطرف کردن نیاز خود در اینترنت سرچ می‌کنند را کلمات کلیدی می‌گویند. این روش برای تحقیقات یک روش بسیار کم‌هزینه، کم دردسر و فوق‌العاده پر سرعت است.

خب اول شما باید بفهمید که چه کلمات توسط افراد در حوزه کاری شما سرچ می‌شود. برای مثال اگر شما کفش می‌فروشید، می‌توانید کلمه خرید کفش را در گوگل سرچ کنید؛ سپس به انتهای صفحه مراجعه کنید، اکنون مشاهده می‌کنید که یک سری کلمات برای شما نشان داده شده است. در واقع این کلمات همان کلماتی است که کاربران بیشتر آن‌ها را سرچ کردند.

اما چطور بفهمیم که این کلمات در ماه چه قدر سرچ می‌شوند؟ ابزارهای مختلف وجود دارند که به صورت حدودی به شما خواهند گفت که هر کلمه چه تعداد در ماه سرچ می‌شود و کلمات نزدیک به آن را نیز به شما پیشنهاد می‌کند. همچنین می‌توانید میزان رشد سرچ آن کلمه را هم بررسی کنید و برای حوزه کارتان پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهید.

ابزارهای مختلفی برای سنجش آمار کلمات کلیدی وجود دارد، در این بخش از مقاله ۳ از بهترین آن‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید به راحتی تحقیقات بازار خود تکمیل کنید.

 

این مقاله به‌صورت روزانه بروز رسانی و محتواگذاری می‌شود …

منتظر محتواهای شگفت انگیز در مقاله باشید!

4.4/5 - (5 امتیاز)
لینک کوتاه شده این مقاله: https://mijn.ir/5385

همچنین ببینید

چگونه متن روان و خوب بنویسیم؟
درباره مهدی جورابچیان

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست