استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری

  1. خانه
  2. مقدمات حسابداری
  3. استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری
مقدمات حسابداری

استفاده کنندگان اطلاعات حسابداریاستفاده کنندگان اطلاعات حسابداری – حسابداری شامل فرآیند جمع آوری، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارش دهی است. استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری علاقه زیادی به گزارشات حسابداری دارند. هر چقدر این گزارشات ساده و کاربردی تر باشد، استفاده کنندگان راحت تر می توانند تصمیم برای اهداف خود تصمیم بگیرند. من، مهدی جورابچیان در ادامه این مقاله برای شما در مورد انواع استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری و دلیل استفاده آن ها از این اطلاعات را برای شما خواهم گفت.

اطلاعات حسابداری

امروزه با پیشرفته تکنولوژی و روی کار آمدن نرم افزار های حسابداری، حسابداران می توانند به راحتی یک سری اعداد خام را وارد سیستم کرده و یک سری گزارشات خام دریافت کنند. این گزارشات خام به درد استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری نمی خورد، زیرا این افراد از علم حسابداری پایین برخوردارند و نمی توانند با این گزارشات تصمیمات خود را جهت رسیدن به اهدافشان بگیرند.

بنابراین این اطلاعات نیاز به تجزیه و تحلیل دارند و ساده سازی دارند. البته تا سال ۲۰۲۵ تکنولوژی های هوش مصنوعی در حسابداری می توانند این تجزیه تحلیل را انجام بدهند و اعداد را به صورت ساده شده به کاربران خود تحویل دهند. اگر شما این مقاله قبل از سال ذکر می خوانید، فرد خوش شانسی هستید، زیرا می توانید علم تجزیه و تحلیل این داده ها را در عرض ۶ ماه یاد گرفته و برای کارفرمایان خود دادها ساده شده تحویل دهید که این خود باعث افزایش محبوبیت شما در مجموعه خواهد شد. البته افرادی این مقاله بعد از سال ذکر شده می خوانند می توانند علم مدیریت هزینه، افزایش سود و راهکار های استفاده حداکثری از منابع موجود شرکت را یاد گرفته و با عملیاتی سازی آن محبوبیت بالایی در بین استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری داشته باشند.

استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری به دو دسته تقسیم می شوند که در بخش بعدی به طور کامل در این باره برای شما خواهم گفت

انواع استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری

همان طور که در بخش قبل فهمیدیم، تنها دلیل به وجود آمدن اطلاعات و گزارشات نهایی حسابداری، استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری است. اما استفاده کنندگان حسابداری چه اشخاصی هستند؟ به اشخاص افراد و سازمان هایی که اطلاعات حسابداری را به نفع خودشان بهره مند می شوند، استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری می گویند. این استفاده کنندگان به دو دسته زیر طبقه بندی می شوند:

  1. برون سازمانی
  2. درون سازمانی

استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری برون سازمان

به طور کلی به افراد یا سازمان های زیر استفاده کنندگان برون سازمانی گفته می شود:

  • سرمایه گذاران
  • اعطاء کنندگان وام و اعتبار و سایر تسهیلات بانکی
  • فروشندگان کالا و خدمات
  • مشتریان
  • کارکنان
  • دولت

تصمیمات این از استفاده کنندگان بر مبنای منفعت خودشان است و در تصمیمات مهم سازمان هیچ نقشی نخواهند داشت. تصمیم های گرفته شده توسط این گروه ممکن است به طور غیر مستقیم در روند شرکت تاثیر گذار باشد اما این تاثیر گذاری چشمگیر نخواهد بود. اطلاعات مورد نیاز این دسته از افراد را شاخه حسابداری مالی تامین می کند. در ادامه هر کدام از این استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری را مورد بررسی قرار می دهم.

سرمایه گذاران

معمولا این افراد سرمایه ای دارند که می خواهند در جایی سود ده سرمایه گذاری کنند. این افراد با استفاده از اطلاعات حسابداری تصمیم می گیرند که چه مقدار سرمایه گذاری کنند و مطابق آن این سرمایه گذاری چقدر ریسک می تواند برای آن ها داشته باشد.

اعطاء کنندگان وام و اعتبار و سایر تسهیلات بانکی

گاهی اوقات موسسات برای انجام پروژه های بزرگتر نیاز به سرمایه بیشتر دارند، به همین دلیل به بانک ها و موسسات اعتباری جهت دریافت وام مراجعه می کنند. این دسته از استفاده کنندگان با تحلیل گردش های مالی گذشته و سنجش دارایی، تصمیم به دادن یا ندادن وام به موسسات می گیرند.

فروشندگان کالا و خدمات

برخی از سازمان ها کالا و خدماتی که دریافت می کنند به صورت نسیه است. در اینجا فروشندگان کالا و خدمات باید مطمئن شوند که این سازمان ها توان پرداخت بدهی ها را در آینده دارند یا خیر.

مشتریان

این دسته از استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری بیشتر برای بررسی قیمت ها و شرایط اخذ شده برای فروش می خواهند تصمیم گیری کنند. این موضوع بیشتر در مشتریان ثابت دیده می شود.

کارکنان

شاید تعجب کنید اما این دسته نیز جزء استفاده کنندگان برون سازمانی محسوب می شود. دلیل استفاده این دسته از استفاده کنندگان، دریافت وام یا تسهیلات از شرکت است. این افراد معمولا بررسی می کنند که آیا سازمانی که در آن کار می کنند توان پرداخت وام به آن ها را دارد یا خیر.

دولت

دولت برای محاسبه مالیات ها نیاز دارد تا یک سری اطلاعات مالی شرکت را دریافت کند. دریافت این اطلاعات بیشتر برای پایمال نشدن حقوق شرکت ها است تا متناسب با درآمد شان مالیاتشان را محاسبه نماید.

استفاده کنندگان درون سازمانی از اطلاعات حسابداری

تمامی افرادی که به طور مستقیم با تصمیماتشان می توانند در روند شرکت تاثیر گذار باشند، استفاده کنندگان درون سازمانی محسوب می شوند. اطلاعات مورد نیاز این دسته از افراد را شاخه حسابداری مدیریت تامین می کند. به طور کلی استفاده کنندگان درون سازمانی به افراد زیر هستند:

  • هیئت مدیره
  • مدیر عامل
  • مدیر اجرایی
  • سرپرستان
  • مدیران میانی

معمولا این افراد ذکر شده اطلاعات حسابداری را برای برنامه ریزی، زیر نظر گرفتن عملیات شرکت، پیش بینی و استفاده بهینه از منابع مورد بهره مندی قرار می دهند.

نکته ای در ارائه اطلاعات به این افراد وجود دارد این است که تمام اطلاعات در اختیار برخی از آن ها قرار نمی گیرد و جزء اطلاعات محرمانه شرکت محسوب می شود.

از اینکه تا پایان همراه من بودید سپاسگزارم؛ اگر سوال یا ابهای در مورد این مقاله دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید. اگر این مقاله برای شما مفید بود خوشحال می شوم آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک خود به اشتراک بگذارید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه شده این مقاله: https://mijn.ir/9321

همچنین ببینید

تعریف جامع دارایی

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست